Header image  
 
 ETT BOLAG I WÅDELLGRUPPEN - Fluren Skog är som första företag medlem i Hälsinglands Hembygdskrets.

Hemsidan är uppdaterad
2017-04-03
Copyright © Fluren Skog AB

Fotografer: Stig Andersson,
Kerstin Ekelund och Katarina Wådell


 

Veteranfordonen

Det finns åtta veteranbilar på Fluren och sex motordrivna 2- och 3-hjulingar. Alla hålls i trim och körs regelbundet.

T-FORD 1925 MED FLAK OCH FÖRSÄLJNINGSBOX

T-Ford 1925När T-Forden lanserades 1908, revolutionerade den bilindustrin. Den byggdes på ett löpande band, var enkel och robust och lågt prissatt. Det fanns bara två växlar framåt, hel- och halvfart. Totalt tillverkades 15 miljoner T-Fordar. Det fanns många i Hälsingland.

Den ena av de två T-Fordarna på Fluren är en pick up av årsmodell 1925. Den är sammansatt, renoverad och trimmad av Sture Lundin,
T-Fordexperten i Harmånger, tillsammans med bilens förre ägare, Håkan Lindkvist i Jättendal, under åren 1993-1995. Den är avsedd för en handelsresande och har en så kallad försäljningsbox på flaket, byggd enligt originalritningar från USA.

Bilen kom till Fluren 2007.

 

T-FORD TOURING 1926

T-Ford 1926T-Ford Touring 1926 är en femsitsig modell, som vi i dag skulle kalla cabriolet, med fyra dörrar och rymliga soffor både fram och bak. På vintern kunde suffletten förses med sidostycken med celluloidfönster.

Tjänstevikten är 960 kg. Motorn är fyrcylindrig med sidventiler. Cylindervolymen är 2,9 liter och kompressionen 4,0. Den har en effekt på 20 hk SAE. Bilen har elstart.

Bilen har ursprungligen gått i Västernorrland, innan den ställdes av och hamnade i en lada. Renoveringen utfördes av Bertil Elfving i Märsta. Den tog tre år och var färdig 1988. Bilen kom till Fluren 2005.

Förvaltaren på Fluren, J A Wiklander, körde en liknande, grå T-Ford.

 

CHEVROLET SEDAN 1929

Chevrolet 1929Många bilfabriker började under 1920-talet bygga bilar som var betydligt modernare än T-Forden. Fords värsta konkurrent var Chevrolet, som tillverkade mer än en miljon bilar varje år.

Bilen på Fluren är en Chevrolet Sedan 1929, blå med svarta skärmar. Den är en femsitsig sedan med fyra dörrar. Tjänstevikten är 1 360 kg. Den har en utfällbar bagagehållare för en koffert. Motorn är sexcylindrig med 3,2 liters cylindervolym och toppventiler. Effekten är 46 hk SAE. Växellådan är treväxlad och osynkroniserad.

Bilens första ägare bodde i Borås. Bilen ställdes av 1939 och fick stå i ett skjul till 1976. Renoveringen utfördes av Börje Karlsson i Värsås och var färdig 1991. Bilen kom till Fluren 2005.

J O Wådell hade en Chevrolet 1928, som Olle Wådell normalt använde vid sina resor till Fluren. Den såg likadan ut som bilen på Fluren.

 

PACKARD SIX TOURING SEDAN 1938

Packard 1938Packard var ett amerikanskt bilmärke i lyxsegmentet som tillverkades under åren 1899-1958. Det var särskilt framgångsrikt under 20- och 30-talet. Josef Stalin var känd för att han bara ville ha Packardbilar. I Hälsingland var Packard däremot inte ett särskilt vanligt bilmärke. Bilen var nämligen rätt dyr.

På Fluren står en blå Packard Six Touring av 1938 års modell. Den är en femsitsig sedan med fyra dörrar. Baktill finns ett riktigt bagageutrymme. Motorn är sexcylindrig med sidventiler. Cylindervolymen är 4,0 liter och kompressionen 6,5. Den har en effekt på 54 hk SAE. Växellådan är treväxlad med synkronisering på de två högsta växlarna. Tjänstevikten är 1 690 kg.

Bilen renoverades av Uno Åkerstrand i Sköllersta och var färdig 1977. Bilen ägdes sedan av Lars Öjdahl i Bålsta. Dörrar och väggar invändigt kläddes om av Alf Pallin i Trönö 2006, innan bilen kom till Fluren. Bilen renoverades och lackades om på nytt 2013-2014 av Konny Dannberg i Järbo.

 

BUICK SUPER EIGHT 1947

Buick 1947När bilindustrin tog fart igen efter andra världskriget utvecklades de magnifika bilar som i Sverige kom att kallas dollargrin. Buick var, liksom Packard, ett lyxmärke.

Buick Super Eight 1947 är en mycket stor bil, större än nästan alla bilar vi ser i dag.  Den är 5,2 meter lång och över två meter bred. Den väger nära två ton. I de breda sofforna sitter ledigt tre personer både fram och bak. Motorn är en rak åtta och kräver därför en lång motorhuv.

Bilen var modern för sin tid. Den hade automatchoke, elstart styrd från gaspedalen, rattväxel, synkroniserad växellåda, värmesystem och inbyggd radio.

Den bil som står på Fluren är importerad från USA i renoverat skick 2007 av Josef Sommarkrans i Västerås. Den är lackad i vinröd metallicfärg. Bilen kom till Fluren 2008.

 

VOLVO PV 444 1947

Volvo PV 1947Volvo hade tillverkat bilar sedan 1920-talet, mestadels tämligen stora bilar med sexcylindriga motorer. När andra världskriget närmade sig sitt slut, förstod Volvoledningen att det skulle komma en efterfrågan på en mindre bil för vanligt folk.

Då konstruerades den bil som fick modellbeteckningen PV 444. Modellen utvecklades av ett team på sammanlagt ett 40-tal personer under ledning av Helmer Pettersson och Erik Jern.

PV 444 var enkelt och spartanskt utrustad, jämfört den samtida lyxen från USA. De första modellerna hade inte ens värmesystem som standard. Men ändå blev PV en stor framgång, och senare kom faktiskt den vidareutvecklade modellen PV 544 att i ett särskilt amerikautförande exporteras till USA.

De första bilarna levererades 1947. Bilen på Fluren tillhör den allra första tillverkningsserien. Den har tillverkningsnummer 237 och levererades den 2 maj 1947 till Davidsons Bil i Växjö. Bilen renoverades 1993 och framåt av Eskil Söderqvist i Grästorp och ägdes sen av Stig Åberg i Nossebro 2006-2008. Den kom till Fluren 2008.

 

VOLVO DUETT TELEVERKSBIL 1966

Volvo Duett 1966Alla som varit med några år minns de orangeröda Televerksbilarna av typ Volvo Duett, som servade telefonnätet. Totalt köpte Televerket omkring 6 000 bilar av denna modell. De var ett vanligt inslag även i Hälsingeskogarna.

Bilen på Fluren är av årsmodell 1966. Den har ett rymligt lastutrymme, inrett med många lådfack, och dubbla bakdörrar. Motorn är fyrcylindrig med toppventiler. Cylindervolymen är 1,8 liter och kompressionen 8,5. Den har en effekt på 68 hk DIN eller 75 hk SAE. Växellådan är helsynkroniserad med tre växlar. Tjänstevikten är 1 300 kg.

Televerket lät 1990 renovera bilen hos Volvo Personvagnar. Bilen försågs då med all utrustning som brukade finnas i en sådan bil, från stege på taket till stolpskor, hjälmar, verktyg, varningsskyltar och telefontråd. På den tiden tog Televerket ett totalansvar för telefonsystemet, så varje bil hade till och med telefoner för utbyte.

Bilen har varit placerad i Borlänge och rullat i Dalarna. Efter renoveringen har den stått på Tekniska Museet i Stockholm, tills teleavdelningen stängdes. Den kom till Fluren 2005.

 

VOLVO 144 1970

Här kommer en bild på Volvo 144 1970Med PV och Amazon befäste Volvo sin ställning som en tillverkare av kvalitetsbilar. Kronan på verket blev 144-modellen, en rymlig bil med pontonkaross, som lanserades i slutet av 60-talet.

Den bil som står på Fluren är av modell 144-1341 de Luxe. Den köptes ny den 2 september 1970 av Katarina Wådells pappa, postmästaren Hugo Peterson i Falun för 20 839 kr. Den är mörkgrön och har gulbrun inredning.

Efter Hugo Petersons död övertog Katarina bilen. Den har sedan under många år gått som bruksbil i Stocksund till glädje för nästa generation. I början av 90-talet ställdes bilen undan i en lada på Fluren.

Därifrån togs bilen ut 2008 och startades utan större problem. Bilen har 2010-2013 renoverats av Konny Dannberg i Järbo och hans företrädare. När den 2014 åter togs i bruk på Fluren var den nästan 44 år gammal och hade varit i samma släkts ägo under alla år.

TILLBAKA UPP>